For noen dager siden skrev jeg om hvordan manglende motivasjon gjorde at jeg ikke oppdaterer bloggen like ofte som før. Nå er siste rest av motivasjon borte, og jeg kjenner at jeg ikke orker å fortsette. Dette kan vi takke blogg.no for gjennom deres forsøk gjennom flere år på å sabotere mine forsøk på å skape en god og helhetlig leseropplevelse for de som følger bloggen min. For i dag sørget de for at begeret fløt over, og fikk meg til å innse at jeg ikke kan fortsette så lenge bloggen min befinner seg hos dem.

La meg gå gjennom hvorfor situasjonen på blogg.no har blitt så uutholdelig at jeg nå velger å avslutte.

-«Mobilvennlig» design
Er du en av de som leser bloggen min på mobil? Kondolerer så mye!

Som jeg skrev for snart et år siden har jeg ikke så mye i mot at blogg.no innførte muligheten for å skille mellom web- og mobildesign da sider uten mobilvennlige design automatisk blir dyttet nedover i resultatene hos søkemotoren Google.

Det jeg derimot ikke har sans for er den horrible designløsningen vi fikk, og at det utseendemessig er tannløst og kjedelig er mitt minste problem med det. Selv om koden ellers er korrekt og det ser bra ut i webversjonen av bloggen, opplever jeg stadig i mobilversjonen at avsnitt som kommer etter bilder plutselig blir midtstilt, avsnitt som kommer etter et bilde med billedtekst i kursiv blir også gjengitt i kursiv og bilder fra stockphoto-tjenesten Yay, som blogg.no selv har bygget inn, har det med å bli strukket ut av sitt opprinnelige størrelsesforhold. Det kan fikses på, men da ser det forferdelig ut i webversjonen igjen. Jeg må med andre ord velge om jeg vil at bloggen min skal se bra ut på web eller mobile enheter.

Siden utseendet på siden er det første vi ser når vi besøker en ny blogg, er et godt design viktigere enn vi liker å innrømme. Når jeg som er klar over dette og prøver å lage en helhetlig blogg som fremstår som mest mulig tilgjengelig for leserne blir motarbeidet på denne måten, er det lite motiverende å fortsette.

Arkivbilde som viser webutgaven av Emilies skap versus mobilutgaven av Emilies skap. Den ene varianten er som skapt for å skremme vekk lesere, og du kan jo selv gjette hvilken. Hint: ikke den til venstre…

– Plassering av annonser
Dette går egentlig litt hånd i hånd med det forrige punktet fordi dette i grunn også handler om godt design, og igjen er jeg ikke så negativ til årsaken som jeg er til gjennomføringen. Selvsagt må blogg.no som tross alt er gratis ha inntekter fra et sted, og derfor har jeg i utgangspunktet ingenting i mot at de selger annonseplasser i bloggene som ligger på plattformen deres. Hvor de plasserer disse annonsene derimot er en helt annen sak.

Mange, meg selv inkludert, reagerte kraftig da blogg.no høsten 2014 innførte et svært dominerende annonsebanner, som om noen hadde sluppet ned en toppstein fra Stonehenge øverst i bloggen, uten tanke på form eller gjennomføring. Det var ikke engang tilpasset deres egne standarddesign og så i beste fall malplassert ut, og i enkelte blogger kom det til og med i veien for menyer og lignende, noe som selvsagt saboterte helhetsinntrykket. Senere fikk vi muligheten til å tilpasse designet rundt dette banneret, og selv om blogg.no i denne perioden opplevde at flere toppbloggere rømte fra portalen, var dette noe jeg personlig kunne leve med, da portalen jo ER gratis å bruke.

Det betyr likevel ikke at jeg godtar hva som helst, og det var med gru jeg så dette da jeg åpnet bloggen min tidligere i dag:

Jeg aner ikke hva denne røde tekstboksen er for noe, men etter hva jeg kan se er bloggen min full av den da den dukker opp etter cirka hvert tredje avsnitt. Dermed blir det lett å hoppe til konklusjonen om at blogg.no nå forbereder seg på å også innføre annonseplasser midt i selve blogginnleggene. Selv om jeg ikke vet dette med sikkerhet virker det likevel veldig trolig, og derfor blir det enda mer demotiverende for meg som allerede prøver å skape en balanse ved å nøye tilpasse lengden på hvert avsnitt og hyppigheten av nye bilder for at bloggen skal se mest mulig attraktiv ut når en leser kommer inn.

Dersom jeg også skal måtte ta hensyn til at blogg.no genererer annonser midt i det hele, blir min jobb med å skape et godt helhetsinntrykk for leseren enda vanskeligere. Særlig fordi disse røde boksene ikke er synlige nå som jeg skriver. Det dukker opp først etter at jeg har publisert innlegget. Jeg aner altså ikke hvordan det vil se ut før etterpå, og vil dermed bli nødt til å gå over innlegget en gang til.

Men det var likevel ikke dette som fikk begeret mitt til å flyte over tidligere i kveld. For da må vi over på neste punkt.

– «Support»
Alle som har jobbet i en servicebedrift, om det så er i en klesbutikk eller en rørleggerforretning, vet at god service handler om å legge det mest mulig til rette slik at kunden trenger å gjøre minst mulig selv. Da blir nemlig kunden fornøyd og kommer tilbake igjen. Dette har jeg i bakhodet når jeg skriver bloggen min, og forsøker å gjøre den så ryddig og helhetlig som mulig så leseren ikke skal trenge å anstrenge seg for mye for å finne frem.

Hos blogg.no derimot handler det om å gjøre det enklest mulig for dem selv og at brukerne deres selv må finne alternative løsninger om noe hos dem ikke virker som det skal. Det nye reklamebanneret tar opp halve skjermen? Du får scrolle litt ned da. To av knappene i bloggens adminmodus på mobil overlapper hverandre så du klarer kun å trykke på den ene av dem? Da får du klikke deg inn i menyen da og trykke deg gjennom tre undermenyer da, fremfor å kreve at de retter på det slik at det virker slik det opprinnelig skal. Av og til får jeg inntrykk av at de på supporten hos blogg.no starter dagen med tre kopper arroganse til frokost.

Men dette er hvis du er så heldig at du får svar.

Tidligere i dag ønsket jeg å finne ut hva de røde tekstboksene som hadde invadert bloggen var for noe, og sendte en mail til support hvor jeg ikke spurte om dette var en test i forbindelse med nye annonseplasser, men om det kanskje var en teknisk svikt. «Kanskje jeg får svar til jul» skrev jeg sarkastisk til en venninne via facebookchatten. Men det var før jeg fikk autosvar tilbake.

Det i seg selv var ikke så dramatisk, for du får alltid et automatisk «takk for din mail, du vil få svar så raskt saken din er behandlet blablabla» når du kontakter dem. Men det jeg reagerte på var at jeg i mailen kunne se hvilket emne de sendte autosvar på. Det var identisk med det emnet jeg hadde skrevet på mailen jeg akkurat hadde sendt, bortsett fra en ting. Det åpnet med ordet «***Spam***». Mailen min hadde med andre ord blitt plukket opp av et spamfilter og ville altså aldri bli lest i det hele tatt.

Jeg kjente en strøm av irritasjon fyke gjennom kroppen min i det nakken min vippet bakover og blikket nådde taket satte i en blanding av et sukk og et knurr som gikk gjennom rommet. Da jeg igjen hadde fått blikket ned på dataskjermen, følte jeg bare oppgitthet. Jeg hadde fått nok av blogg.nos mange bugs, uprofesjonalitet og manglende interesse for sine bloggere. Jeg kjente det ville være umulig for meg å fortsette å prøve å levere det produktet jeg ønsker når blogg.no konsekvent går inn for å sabotere mulighetene for å klare det. Jeg orket ikke mer.

Etter fire år og fire måneder som blogger hos blogg.no orket jeg ikke mer.

Siden september 2012 har jeg latt leserne mine bli med på min reise ut av skapet som transkjønnet, og de har fått se meg gå fra å være en som kun lot mine aller nærmeste få se meg som jente, til at jeg i høst sto frem på jobben og deretter dro til London med foreldrene mine hvor de fikk møte datteren sin for første gang. Likevel er jeg jo fortsatt ikke helt ute av skapet, og derfor vil det være synd om dette skal være det som hindrer de som har fulgt meg så trofast så lenge ikke skal få være med helt til veis ende.

Derfor ser jeg heller ikke dette som et endelig punktum, men jeg ber deg som leser om forståelse for at jeg ikke kan fortsette under disse forholdene som blogg.no legger for dagen, og håper du vil gi meg tid til å finne en ny plattform og mulig publiseringsløsning slik at du kan bli med meg videre. Jeg ber deg derfor om å følge med på bloggens facebookside da jeg garantert vil poste nyheten der når jeg har funnet det jeg leter etter. Men jeg kommer sannsynligvis til å komme tilbake hit for å skrive et aller siste innlegg når jeg vet hvor du kan følge meg videre også.

Når det gjelder blogg.no håper jeg at de, dersom de virkelig har planer om å begynne å bryte opp blogginnlegg med annonser, tenker seg om to ganger før de fortsetter å grave sin egen grav. Meg har de mistet uansett, men fortsetter de å gå denne veien, kommer garantert flere til å følge etter.

Takk for meg, enn så lenge!

PS! Blogg.no har selvsagt sørget for å gjøre plattformbytte mer komplisert også ved å fjerne muligheten for å laste ned eget bloggarkiv og overføre det til en ny portal, slik de hadde før… Takk for ingenting!

#blogg #blogging #blogg.no #reklame #annonse #annonsering #sistespikerikista #deregraverderesegengrav