For en tid tilbake spurte dama mi meg om vi ikke skulle reise bort sammen. Hun hadde vel noe eksotisk i tankene, men siden vi bare har vært sammen i noen uker mente jeg at det kanskje var greit å starte med en liten helgetur et sted.

Men hvor? Hvis vi tar utgangspunkt i Trondheim hvor vi bor, så er det ikke så mange spennende steder man kommer seg til uten å måtte ty til flytransport. Oslo er kanskje unntaket da det går direktetog dit, men jeg føler hovedstaden er litt oppbrukt. Så slo det meg at det jo går direktetog fra Trondheim til Sverige, og med endestasjon i Østersund. Så hvorfor ikke dra dit? Sånn ble det, og i helga var vi altså på vår første tur sammen.

Slik så stortorget i Østersund sentrum ut lørdag ettermiddag, etter at butikkene hadde stengt. Som du ser så var været helt fantastisk, på tross av at det var meldt overskyet og tidvis regn.

Men før du sier «Vent litt, jeg kjenner jo noen som var i Østersund i helga. Nå vet jeg hvem du er!», så er det jo en kjent sak at det alltid er masse trønderske turister i Østersund, og jeg kan fortelle at vi hørte trøndersk overalt hvor vi gikk. Ved frokostbuffeeten på hotellet, i alle butikker og på alle kafeer og restauranter. På de sistnevnte hørte vi omtrent bare svensk fra servitørene, og dermed var det jo praksis akkurat som hjemme i Norge…

Så hva gjorde vi da egentlig denne helgen. Vel, fredag gjorde vi ikke stort. Vi kom frem sent på kvelden etter fire timer på toget, ganske sultne, bare for å oppdage at restaurantene i Sverige stenger veldig tidlig. Vi fant likevel en asiatisk restaurant som hadde åpent en halvtime lenger enn de andre, så vi rakk å kaste i oss litt mat før de låste dørene. Etter dette var det rett opp på hotellrommet for å sove etter en lang dag.

Lørdag derimot ble langt mer spennende, og vi dro ut for å gjøre det vi kom for: shopping og å generelt se oss rundt. Først ble det så vi havnet på Konsum og Systembolaget for å gjøre unna harryhandelen, og alle som kjenner meg og har fulgt denne bloggen siden Londonturen i september i fjor vet at jeg har problemer med å begrense meg når det gjelder godteri, så det ble en ganske stor bærepose med saltmat og søtmat denne gangen også. Jeg skammer meg litt for mye over mengden til å ønske å dele en fotografisk gjengivelse av fangsten.

Men vi besøkte selvsagt byens moteforretninger også, etter å ha vært innom hotellet med sukkervarene vel å merke, men av en eller annen grunn fant vi ikke så mye av interesse denne lørdagen. Jeg klarte å psyke meg opp til å gå i prøverommet på Indiska og prøve en lilla kjole jeg forelsket meg i, men dessverre hadde de ikke min størrelse. Det ble en liten nedtur, og kjæresten min prøvde etter beste evne å trøste meg ved å si at jeg var modig som i alle fall turte å gå i prøverommet. Hun fant seg derimot noen søte ballerinasko denne lørdagen.

Men det var ikke alt jeg stoppet og så på som jeg følte for å kjøpe heller.

Denne bh-en, som vi fant på Gina Tricot, ble ikke kjøpt. Jeg stoppet opp og så på den, men fikk klar beskjed fra dama mi om at hvis jeg tenkte å kjøpe og bruke den, kunne jeg bare glemme å kose med henne. Jeg forstår henne bedre enn jeg forstår meg på denne moten med å sette nagler på alt. Jeg begynner å bli gammel.

Etter en bedre middag på en italiensk restaurant brukte vi resten av kvelden bare på å vandre rundt i gatene i finværet og se oss rundt, deretter trakk vi oss tilbake til hotellrommet, og tok en rolig kveld sammen der.

Søndag var vi litt skeptiske på, for vi måtte sjekke ut fra hotellet klokka 12, mens toget hjem gikk jo ikke før klokka 16. Hva skulle vi finne på i mellomtiden? Det tok riktignok ikke lang tid før vi oppdaget at mange av butikkene faktisk var åpne på søndag også, og det i tidsrommet 12-16. Det kunne ikke være mer perfekt, så da ble det en butikkrunde denne dagen også. I de samme butikkene som lørdag riktignok, men det gjorde oss ingenting.

Denne gangen fant jeg faktisk en kjole på H&M, og jeg våget meg nok en gang inn på prøverommet med den. Det holdt på å gå galt fordi kjæresten min sto ikke vakt slik hun pleier, hun var i prøverommet ved siden av og prøvde en kjole selv, og dermed var det ingen som stoppet den jenta som ikke hadde fått med seg at det avlukket jeg sto i var opptatt. Jenta så heldigvis ingenting, men det var nok til å gi meg panikk, og kjæresten min fikk litt av en jobb med å roe meg ned etterpå. Men det ble også kjole, for jeg fant da ut at den passet meg fint.

Beklager at jeg ikke har noe bilde av kjolen på meg. Det får komme senere.

Da vi satte oss på toget hjem litt etter klokka fire på ettermiddagen var det akkurat som om himmelens sluser åpnet seg, og regnet fosset ned. Det var jo meldt regn den helgen, men at det viste seg først da og omtrent på sekundet toget skulle kjøre ut fra stasjonen tok vi nesten som et tegn på at værgudene hadde vært på vår side og holdt unna regnet så lenge som mulig for at vi skulle ha en fin helg.

Og det hadde vi absolutt, jeg er svært glad for at vi valgte å dra til Østersund sammen og at vi på denne måten også fikk oppleve hvordan det var å være sammen hele tiden, 24 timer i døgnet. Når det gikk så bra blir det også mer naturlig å begynne å tenke på å ta en langtur til et mer eksotisk reisemål sammen, for jeg føler meg mer trygg på henne nå enn jeg gjorde før denne turen.

Det ligger nok et stykke frem i tid. Men jeg håper likevel at det ikke er for lenge. For nå har jeg veldig lyst til å dra med henne på en utenlandstur som kvinne…