Femelle.no | Våre bloggere | Blogge hos oss? | Ukens konkurranse | Få nyhetsbrev

Arkiv for kategorien 'London 2016'

Mine middager i London!

Da jeg bladde gjennom bildene på mobilen min i går oppdaget jeg at jeg hadde bilder som jeg ikke har delt ennå fra turen til London for snart en måned siden. Riktignok bare bilder av mat, siden det er dette jeg stort sett tar med mobilen, men siden jeg likevel føler dette er en viktig del av reiseopplevelsen, hvorfor ikke dele disse bildene nå?

Jeg har allerede fortalt om besøket på Gourmet Burger Kitchen da mamma tok bilde av meg som jente. Men hva med resten?

Selv om det kanskje ikke var så stor variasjon rundt de sju ulike middagsrettene som ble inntatt i løpet av uka i det britiske øyriket, så er det vel ingen tvil om at jeg prioriterte å kose meg fremfor å telle kalorier. Særlig fordi jeg ikke betalte for et eneste måltid selv under hele turen, med unntak av en pizzabit i Camden Market den femte dagen. For der var nemlig ikke foreldrene mine med…

Så kanskje dette innlegget burde vært merket som sponset?

Men om jeg skal oppsummere tror jeg at burgeren på Gourmet Burger Kitchen havner på førsteplass, med fish ‘n’ chips-en tett bak, og gnocchien fra Brick Lane på tredjeplass. Sånn sett er jeg ganske fornøyd med meg selv, som jo prøver å spise vegetarisk minst 1-2 ganger i uka, klarte å få inn et vegetarmåltid i løpet av en uke hvor egoismen og egen velvære sto i fokus.

Så du noe her som fristet?

#London #England #UK #reise #høst #mat #middag #vifirehaddevanskeligforåblienige #særligpappa

Leiligheten vår i London

Da det ble avtalt at hele familien skulle reise sammen til London, en by hvor søsteren min og jeg begge har vært på egenhånd, mens foreldrene våre aldri hadde satt sine ben før, ble det jeg som fikk ansvaret for å finne et sted å bo siden jeg hadde besøkt byen hele tre ganger tidligere. Siden vi var så mange, fant jeg ut at det rimeligste alternativet var å leie leilighet fremfor hotell, og begynte derfor å se etter noe som lå litt sentralt og i et område som passet foreldrene mine.

Da det plutselig dukket opp et kjempetilbud hos Acorn Bedford Place, like ved Russell Square i bydelen Bloomsbury, slo vi til.

Meg utenfor leilighetshotellet i Bedford Place.

Leiligheten hadde seks sengeplasser fordelt på to soverom, men var anbefalt for fire voksne, sto det i beskrivelsen. Den hadde også eget kjøkken, og det jeg falt for var at den hadde to bad, slik at jeg som jo bruker ekstremt lang tid på å sminke meg fordi jeg er så ny og uerfaren i faget, slapp å føle at jeg okkuperte badet for de andre hver morgen.

Standarden i leiligheten var ikke all verden, med slitte møbler og ikke minst harde senger. Men med tanke på hvor dyrt overnatting i London er og at vi i tillegg fikk en kjemperabatt ved bestilling, så fungerte det for en uke. Det var derimot en utfordring at vi fikk toppleiligheten i fjerde etasje og dermed hadde ganske mange trapper å bestige hver kveld når vi var slitne etter å ha tilbakelagt flere titalls kilometer til fots i Londons gater.

Desto morsommere var det at absolutt alle takvinduene hadde et klistremerke med teksten «Fare! Kan du se dette klistremerket, er vinduet montert feil. Ring øyeblikkelig dette telefonnummeret». Vi ringte aldri.

Stua, med pappas favoritt fritidsaktivitet representert i hjørnet. Så det var her, i en av de flekkete sofaene, han oppholdt seg mest.

Kjøkkenet. Her lagde vi frokost hver morgen, og også mikrobølgemiddag en av de første dagene da pappa var så sliten av å ha gått hele dagen at han nektet å gå ut og spise. Så da måtte vi tre andre gå på Waitrose Supermarket og handle i stedet da…

Soverommet som søsteren min og jeg brukte. Jeg lå i sengen til venstre i bildet, mens søsteren min i kjent stil sov i senga nærmest vinduet og brukte den andre som lagringsplass…

Det ene av de to badene i leiligheten min. Søsteren min og jeg delte dette.

Det andre soverommet, hvor mamma og pappa sov.

Det andre, litt mindre, badet i leiligheten, som mamma og pappa brukte.

Vil jeg anbefale dette overnattingstedet til andre? Vel, til fullpris er svaret nei, for da må dere ut med over 30.000 norske kroner for en uke, og da kan dere like gjerne ta inn på hotell. Men om dere får det til nærmere halv pris slik vi gjorde, så fungerte det.

Vi kom jo nærmere uten å føle at vi gikk oppå hverandre hele tiden slik vi ville gjort om vi hadde gått for to separate hotellrom i stedet, fordi vi oppholdt oss i den samme boenheten til enhver tid, men hadde også muligheten til å trekke oss tilbake om det skulle være nødvendig. At leiligheten også hadde to bad var for meg et stort pluss, og når hotellfrokostene er så kjedelige og ensformige i lengden som de jo er, var det godt å ha tilgang på eget kjøkken slik at vi kunne lage frokosten vår selv.

Jeg tviler på at jeg kommer til å gå for Acorn Bedford Place igjen, men det er nok fordi jeg vanligvis ikke reiser i en gruppe slik som vi gjorde nå. Men om man er mange som reiser sammen, og man skulle snuble over et tilbud her gjennom en av internettets mange bookingsider, så kan Acorn Bedford Place være et greit alternativ å sjekke ut. For vi fikk jo hva vi betalte for.

Dessuten er det kort vei til undergrunnen og stasjonen Russell Square, med Brunswick Centre på andre siden av gaten hvor du finner Waitrose Supermarket og en rekke restauranter, blant annet Gourmet Burger Kitchen som jeg skrev om tidligere.

Så skulle jeg mot formodning reise som en del av en gruppe igjen, kommer jeg nok til å i alle fall sjekke tilgjengeligheten her.

#reise #London #hotell #leilighet #leilighetshotell #russellsqaure #bloomsbury #Holborneroglikeved #menjeghaterHolborn

Dette er ikke akseptabelt, Norwegian!

Kjære Norwegian. Jeg har full forståelse for at dere ikke kan kontrollere været. Jeg sa ingenting på at flyet som skulle ta meg hjem til Trondheim etter en fantastisk uke i London ble forsinket noen timer på grunn av tåke på Værnes. Jeg sa heller ingenting da kapteinen i det samme flyet avbrøt det andre landingsforsøket på Værnes flere timer senere på grunn av den samme tåka. Jeg nikket med forståelse da beskjeden om at flyet i stedet satte kursen mot Gardermoen.

Men så er det visse ting dere kan kontrollere, og den måten vi ble overlatt til oss selv etter ankomst Gardermoen, midt på natten uten tilgang på mat eller egen bagasje, flere titalls mil unna opprinnelig destinasjon, er virkelig ikke akseptabel for en servicebedrift!

Da vi ankom Gardermoen nærmet klokken seg tre om natten. Da var det tre timer siden vi egentlig skulle ha landet på Værnes, men på tross av at verken tidspunktet eller destinasjonen stemte, var ikke stemningen ombord særlig trykket. Folk var slitne, men humøret var godt nok til at de kunne le av situasjonen og alle virket innstilt på å gjøre det beste ut av den. Men smilene i kabinen forsvant raskt da vi fikk denne beskjeden over høyttaleren:

Kapteinen informerte om at siden serviceskranken til Norwegian ikke åpnet før halv seks, så de helst at vi fant veien videre på egenhånd, bare vi husket å ta vare på alle kvitteringer for eventuell videre reise eller hotell. Men fordi bakkemannskapene ikke begynte på jobb før fire, ville det ta minst en time før vi fikk ut bagasjen vår.

I praksis hadde altså selskapet vi har betalt for å frakte oss hjem dumpet oss femti mil unna midt på natten, med en beskjed om at de ikke brydde seg om hva vi tok oss til herifra. På en flyplass hvor nesten alle butikkene var stengt, og fordi det å forlate bagasjebåndene for å komme ut til kiosken på utsiden innebar å gå gjennom tollen, var det umulig å komme seg tilbake igjen om du gikk ut for å kjøpe mat. Dermed var vi i praksis fanget der i bagasjeområdet, uten bagasjen vår og uten mat på ubestemt tid. Fordi verdens beste lavprisselskap 2016 bare dumpet oss der, med beskjeden «klar dere selv».

En politibetjent i tjeneste tok etter hvert tak og begynte å geleide folk ut til kiosken og tilbake igjen slik at vi fikk muligheten til å kjøpe mat. Jeg vil gi ham og han som denne natten jobbet i informasjonskranken ved bagasjebåndene en ekstra honnør for at de sto på og samlet informasjon som de delte med oss mens vi ventet slik at ventetiden ble mindre ubehagelig. Tusen takk til dere!

Det var stille og rolig på Gardermoen da disse bildene ble tatt klokken fem i morges.

Klokken halv fem kom endelig bagasjen vår, og vi kunne forlate bagasjeområdet. På dette tidspunktet hadde pappa forlengst tatt frem iPaden og bestilt billetter med første fly til Trondheim klokken 06:40. Hvis vi ser bort i fra at også denne flyvningen var med nettopp Norwegian, er det altså ikke Norwegians fortjeneste at vi i det hele tatt kom oss hjem i morgentimene i dag, cirka åtte-ni timer senere enn vi egentlig skulle. Jeg er med andre ord ikke imponert over måten Norwegian håndterte dette.

For det er ikke slik at tåken på Trondheim Lufthavn Værnes bare plutselig dukket opp da vi holdt på å gå inn for landing i to-tiden i natt. Den hadde jo skapt forsinkelser hele søndagen, og var jo også grunnen til at flyet vårt var to-tre timer forsinket i utgangspunktet, så den burde ikke være noen overraskelse. Men at vi i det hele tatt bare ble dumpet femti mil unna, uten noen som helst informasjon om hvilke rettigheter vi faktisk har i slike situasjoner, er virkelig, virkelig svakt.

Så, kjære Norwegian. Jeg har reist mye med dere tidligere, og har også alltid forsvart dere når andre har kommet med kritikk mot dere, fordi jeg alltid har følt at når noe har gått galt, så har dere i alle fall forsøkt å rette opp. Men ingen av de to som hjalp oss med informasjon i natt var ansatt hos dere, og jeg er sikker på at det de gjorde gikk langt utenfor stillingsbeskrivelsene deres. Det er det som kalles ekte service, og her har dere noe å lære. For i natt fikk jeg følelsen av at dere ga faen i meg.

Takk for ingenting, Norwegian. Det blir lenge til neste gang!

#reise #fly #london #norwegian #kritikk #samfunn #service #manglendesådan #gangerfemten

Du vil ikke tro hva som har skjedd!

Både søsteren min og jeg så veldig frem til dette da det var klart at vi skulle reise til London. Vi har begge vært her før. Ikke samtidig vel å merke, men begge har tidligere dratt herifra med tunge bæreposer, lette lommebøker, og store smil om munnen. Så dette gledet vi oss veldig til, når vi fikk en dag alene mens mamma og pappa dro ut på sightseeing igjen.

Men det tok ikke lang tid fra vi ankom til smilene våre ble erstattet med skeptiske bekymringsrynker. Overalt hvor vi tidligere hadde funnet den ene skatten etter den andre vi var mer enn gjerne så fant veien inn i klesskapet, fant vi nå bare plagg tilpasset ytterpunktene av to subkulturer vi ikke følte oss hjemme i. Emogothere og hippier. Misantroper og formingslærere.

Mens jeg tidligere år har brukt en hel dag her og dratt herifra med flere plagg enn jeg kunne bære, dro vi igjen etter et par timer. Da hadde jeg kjøpt to ting. Én kjole – og en pizzabit da sulten meldte seg. Hva hadde egentlig skjedd?

Vi ble enige om at noe var forandret. Men vi var slett ikke så sikre på om det var markedet, eller oss selv.

Det er vel bare å innse, samme hvor ubehagelig det er. Vi blir eldre, og samtidig forandrer vi oss. Som et resultat av denne prosessen har altså det utenkelige nå skjedd, og jeg må innrømme det gjør meg litt trist, som om jeg har mistet en bit av meg selv:

Jeg har vokst fra Camden Market.

#reise #London #Camden #Market #shopping #innkjøp #ellermangelpåinnkjøpsomsådan #måttetesteclickbaitoverskriftjegogså

Stedet for burger i London!

At jeg setter pris på en god burger er vel ingen hemmelighet, da dette har kommet tydelig frem gjennom både bloggen og kroppsfasongen min. Allerede første kveld i London foreslo jeg for familien at vi kunne dra til Gourmet Burger Kitchen i Brunswick og spise, siden jeg havnet her ved en tilfeldighet den første kvelden min i London for fire år siden og var ganske fornøyd da. Men pappa sa at «hamburger, det er en nødløsning». Og så ble det noe annet.

Men så er familien min litt sånn at ingen vil ha det samme, og dermed ble det ganske vanskelig da jeg i går måtte et finne et sted som hadde noe alle hadde lyst på, og som i tillegg lå i nærheten fordi pappa ikke orket å gå noe særlig. Til slutt sa mamma «da går vi på det der burgerstedet du snakket om», og det gjorde vi. Det tror jeg ingen av oss angret på.

Vet du hva som er så spesielt med dette bildet? Jo, det er det første bildet mamma har tatt til bloggen!

Gourmet Burger Kitchen er en kjede med nærmere 70 restauranter spredt omkring i UK. Likevel gjør de alle fordommer du måtte ha mot hamburgerkjeder til skamme ved å bruke ferske råvarer og lager alle sine sauser fra bunnen hver eneste dag. Liker du ikke burger så har du et problem, for det er burgere de har på menyen, men de kan også slå til med kyllingburgere og et par vegetaralternativer. De har også flere varianter av fries du kan bestille ved siden av.

Pappa og jeg bestilte hver vår Blue Cheese-burger, mens mamma gikk for en klassisk cheeseburger og søsteren min som innimellom viser vegetarianertendenser gikk for en falafel-burger.

Min blue cheese-burger, med sweet potato fries ved siden av.

Pappa hadde ikke tatt mange tygg før han utbrøt at dette var burger slik den skulle være, og at det var tydelig at her var det gode råvarer som gjaldt. Også søsteren min var fornøyd og kåret like godt sin falafel som den beste hun noen gang har spist. Jeg var ikke så verst fornøyd selv heller, og selv om pappa sa at porsjonene kanskje var litt små, så skal det sies at han var den eneste av oss fire som klarte å fullføre sitt måltid. Jeg klarte å spise burgeren, men måtte gi opp halvveis ned i bøtta med fries.

Likevel lar jeg pappa sine ord bli mine når jeg avslutter dette innlegget: «dette stedet anbefaler vi videre».

#London #reise #mat #gourmet #burger #kitchen #GBK #anbefales #selvavminfarsommenerburgereernødløsning

Valgte å gå som gutt i går

Selv om det begynner å bli noen år siden jeg var tenåring, er jeg på mange måter fortsatt 14 år, i alle fall når det kommer til sminke. Mens søsteren min som jo er to år yngre enn meg bruker bare ti minutter på å ordne seg, kan jeg bruke opp til tre kvarter. Delvis fordi jeg er ganske ny i dette faget, mens søsteren min har hatt flere år og øve seg på. Delvis fordi jeg i motsetning til søsteren min må kjøre full pakke med foundation og concealer for å skjule at jeg biologisk sett er gutt.

Så da det ble annonsert at det skulle holdes brannøvelse i leilighetshotellet vi bor på en gang mellom halv ni og halv ti om morgenen, bestemte mamma at vi skulle være ute av leiligheten før det. Jeg har ikke sjanse til å bli så raskt ferdig, i alle fall ikke når jeg må dele bad med flere som trenger å ta en dusj på grunn av de høye temperaturene London har badet i de siste dagene.

Dermed ble det sånn at jeg skulle gå ut som gutt først når vi besøkte Tower of London, og etterpå skulle jeg dra tilbake til leiligheten og skifte før jeg dro ut og møtte de andre igjen. Men det var jo fortsatt over 30 grader i går, og da tiden var inne for å vurdere det var jeg så gjennomsvett at jeg ikke orket tanken engang. Det hadde jo ikke holdt å skifte, jeg hadde måttet ta en grundig dusj først også. Derfor fortsatte jeg sightseeingen med de andre som gutt, frem til vi var tilbake i leiligheten igjen i sju-tiden på kvelden. Da hadde vi rukket å få med oss både Tower of London, Tower Bridge, St. Paul’s Cathedral og Kensington Gardens med både Peter Pan-statuen og Princess Diana Memorial Fountain, samt et måltid fish ‘n’ chips på en brun pub ved St. Paul’s.

Vi fikk regnet ut etterpå at vi i går tilbakela hele 15 kilometer til fots i løpet av dagen i solsteiken, så det er ikke rart at vi var så gjennomsvette alle sammen. Men mest av alt er jeg imponert over faren min som klarte å henge med, selv om merket at han var mer enn sliten da vi tok undergrunnen tilbake til leiligheten fra Kensington.

…men i dag skal jeg ut som jente igjen!

#transkjønnet #transkjønnethet #trans #skeiv #lhbt #lgbt #London #reise #turist #sightseeing #sommer #sol #september !!!

Frokost i London

Så var det på tide med et lite livstegn fra London, og som tittelen på innlegget antyder er det ikke akkurat blitt så mye tid til blogging i dag når dette innlegget kommer nå. Jeg begynte på det i morges rett etter at jeg hadde spist, men plutselig var reisefølget mitt klar til å dra, og da måtte jeg nesten følge på. Først nå har jeg tid til å sette meg ned med laptopen min igjen.

Vi ankom sent i går kveld, så sent at det ble ikke tid til noe annet enn å finne frem til leiligheten vi har leid for den kommende uken, og etterpå finne noe mat så vi hadde frokost i dag. Jeg lover jeg skal forsøke å finne noe litt sunnere å drikke til frokosten i morgen.

Dagen i dag ble tilbragt litt rundt omkring på byens mange turistfeller, bare for å gjøre unna dem som reisefølget mitt bemerket, og hva vi gjorde kommer jeg tilbake til. Jeg valgte riktignok å starte litt rolig og ikke skremme vettet av reisefølget mitt sånn med en gang, så jeg tilbragte dagen i dag kledd som gutt.

Men i morgen blir det action. Da blir det nemlig første gang jeg viser meg for følget mitt som jente, når vi skal gå ut på shopping sammen. Sannsynligvis vil jeg ha også mye mer å skrive om da.

Ønsk meg lykke til!

#transkjønnet #transkjønnethet #trans #skeiv #lgbt #lhbt #reise #London #utfordring #fyfaensånervøsjeger

Emilie er på vei til London!

Dette innlegget markerer brudd på jomfruhinnen til min nye laptop og reisepartner Lenin. For akkurat nå sitter undertegnede på Trondheim Lufthavn Værnes og venter på et fly som skal ta meg over Nordsjøen til min favorittby på jord, nemlig London!

Arkivbilder fra mine tidligere turer til London.

London har lenge vært fristedet mitt, og i løpet av de første tre årene jeg blogget, dro jeg dit en gang i året for å bare kunne være meg selv og gå rundt som jente. Etter bruddet med min tidligere samboer i fjor ble derimot økonomien litt trangere, og jeg har ikke kunnet ta meg råd til en ny tur. Ikke at jeg har trengt det i like stor grad som før, siden jeg nå klarer å gå rundt kledd som jente hjemme i Trondheim.

Men selv om det er min fjerde tur til øyriket, vil dette likevel bli utfordrende nok. For grunnen til at jeg ikke skriver om denne turen før nå, er fordi jeg reiser sammen med noen som tidligere har ytret ønske om å få slippe å bli utlevert i bloggen, og derfor har jeg respektert at hun ønsket å holde turen vår hemmelig. Hun har likevel skjønt at dette er et så viktig steg i utviklingen min at jeg ikke kan forbigå den i stillhet her i bloggen.

Hvor mye jeg kommer til å oppdatere bloggen underveis kommer altså an på hvor mye jeg kan skrive om, og ikke minst hvor mye tid jeg får til å gjøre det. Men det blir en spennende, og ikke minst viktig tur for min utvikling uansett.

Jeg håper du blir med likevel.

#transkjønnet #transkjønnethet #trans #skeiv #lhbt #lgbt #reise #London #utfordring #utvikling #scaryasshit