Jada, jada. Selvsagt er det ikke for å få mest mulig lesere man skal blogge, og om det er eneste motivasjon faller man lett gjennom. Likevel får man jo en ekstra gnist når statistikken viser at det faktisk er flere enn du trodde som har lyst til å lese det du skriver om. Men etter å ha blogget i nesten tre år har jeg lært i alle fall én ting: du vet aldri hva det er som vil slå an.

Jeg har de samme rutinene hver gang jeg poster et innlegg. Like etter at det er postet, linker jeg det i bloggens facebookside, og deretter tar jeg runden innom de om lag 50 gruppene på facebook jeg er medlem av, som er laget nettopp for å dele blogginnlegg. Når jeg gjør dette skriver jeg også et kort sammendrag av hva innlegget handler om.

Ikke så overraskende er det varierende hvor mange treff man får fra dag til dag på denne måten, men det forbauser meg ofte hvilke innlegg som faktisk trekker lesere. Innlegg jeg nærmest har forventet å bli en hit har ofte falt rett i bakken, mens andre innlegg jeg selv har ansett som rene fillere har blitt likt og delt flere ganger i sosiale medier i løpet av timene etter at jeg postet det. Det overrasker like mye hver gang det skjer.

Et av de mest leste innleggene mine det siste halvåret er «Jeg mistet alt – på fem minutter» da jeg skrev om dagen jeg ble dumpet av eksen. Jeg delte dette innlegget på nøyaktig samme måte som jeg alltid gjør, men likevel fikk jeg som er vant med cirka 200 lesere per dag litt over 1000 treff da det ble postet. Og fortsatt, over fire måneder etter at jeg poster det, kan jeg se at det er minst et treff daglig på dette innlegget. Et annet innlegg, «To transjenter på Apollon…?«, om da jeg gikk som jente sammen med en venninne på platebaren Apollon i Bergen, fikk 2000 treff dagen det ble postet og 1600 dagen etter. Skjønt, dette innlegget ble også delt på facebooksiden til Apollon, og fikk veldig mange treff og likerklikk derfra. Jeg kan på en måte skjønne at disse innleggene har blitt populære, for de har jo en god dose drama knyttet til seg, og folk ser ut til å elske drama. Men andre innlegg jeg har skrevet i det siste, som «Kan jeg gå i kjole i et bryllup?» og «Burde jeg ‘akseptere’ at jeg er gutt?«, og som jeg så for meg som potensielle hits, trakk bare marginalt flere treff enn jeg bruker å få i bloggen min. Skjønt, kommentarfeltet i sistnevnte boblet til tider over.

Men så har vi innlegget jeg postet i går, «Kjole til 39 kroner på Nelly.com?!«. Da jeg fikk den bloggideen servert i fanget fredag kveld, tenkte jeg at timingen var perfekt da dette i mitt hode var et perfekt lørdagsinnlegg. Lørdagene er nemlig de dagene jeg har færrest lesere, og uansett hva jeg poster denne dagen så vil samme type innlegg gi meg flere treff en hvilken som helst annen dag, og derfor er lørdag litt preget av fillers i bloggen min. Jeg liker å skrive om antrekk og shopping innimellom, men det er ikke den typen innlegg jeg bruker å få best respons på, og da poster jeg dem like godt på lørdager. Dermed forventet jeg heller ikke å få noe særlig respons denne gangen heller. Men der tok jeg feil. For ikke bare sørget jeg for at kjolen ble utsolgt bare noen timer senere – innlegget sørget for at jeg i dag er på 72. plass på blogg.nos toppliste. Det hadde jeg virkelig aldri trodd.

Dermed er det nærmest umulig å si hvilke innlegg som vil slå an og hvilke som ikke gjør det. Det kan være fristende å si at det er en serie av faktorer som må slå til, sånn som spennende overskrift, god bildebruk, timing, at riktig person ser det og deler det osv. Men jeg tror det ofte er ganske tilfeldig med tanke på at gårdagens innlegg ble såpass populært, selv om jeg kan se hvorfor det ble det da vi jo alle ønsker en mulighet til å spare noen kroner. Likevel ser jeg også en forskjell på dette innlegget og de andre to jeg nevnte i dette innlegget. Da de ble postet fikk jeg også noen nye følgere på facebooksiden til bloggen. Ingen nye har kommet til der etter gårdagens innlegg.

Med andre ord. Selv om det er vanskelig å vite hvilket innlegg som skaffer deg flest lesere, så er det enda vanskeligere å få leserne til å komme tilbake av seg selv.

Eller hva tror du?

#transkjønnet #transkjønnethet #trans #skeiv #lgbt #lhbt #blogg #blogging #hverdag #lesere #flestlesere #bloggtips #metablogging #navlebeskuing #innleggnr666 #thenumberofthebeast