Kjære Norwegian. Jeg har full forståelse for at dere ikke kan kontrollere været. Jeg sa ingenting på at flyet som skulle ta meg hjem til Trondheim etter en fantastisk uke i London ble forsinket noen timer på grunn av tåke på Værnes. Jeg sa heller ingenting da kapteinen i det samme flyet avbrøt det andre landingsforsøket på Værnes flere timer senere på grunn av den samme tåka. Jeg nikket med forståelse da beskjeden om at flyet i stedet satte kursen mot Gardermoen.

Men så er det visse ting dere kan kontrollere, og den måten vi ble overlatt til oss selv etter ankomst Gardermoen, midt på natten uten tilgang på mat eller egen bagasje, flere titalls mil unna opprinnelig destinasjon, er virkelig ikke akseptabel for en servicebedrift!

Da vi ankom Gardermoen nærmet klokken seg tre om natten. Da var det tre timer siden vi egentlig skulle ha landet på Værnes, men på tross av at verken tidspunktet eller destinasjonen stemte, var ikke stemningen ombord særlig trykket. Folk var slitne, men humøret var godt nok til at de kunne le av situasjonen og alle virket innstilt på å gjøre det beste ut av den. Men smilene i kabinen forsvant raskt da vi fikk denne beskjeden over høyttaleren:

Kapteinen informerte om at siden serviceskranken til Norwegian ikke åpnet før halv seks, så de helst at vi fant veien videre på egenhånd, bare vi husket å ta vare på alle kvitteringer for eventuell videre reise eller hotell. Men fordi bakkemannskapene ikke begynte på jobb før fire, ville det ta minst en time før vi fikk ut bagasjen vår.

I praksis hadde altså selskapet vi har betalt for å frakte oss hjem dumpet oss femti mil unna midt på natten, med en beskjed om at de ikke brydde seg om hva vi tok oss til herifra. På en flyplass hvor nesten alle butikkene var stengt, og fordi det å forlate bagasjebåndene for å komme ut til kiosken på utsiden innebar å gå gjennom tollen, var det umulig å komme seg tilbake igjen om du gikk ut for å kjøpe mat. Dermed var vi i praksis fanget der i bagasjeområdet, uten bagasjen vår og uten mat på ubestemt tid. Fordi verdens beste lavprisselskap 2016 bare dumpet oss der, med beskjeden «klar dere selv».

En politibetjent i tjeneste tok etter hvert tak og begynte å geleide folk ut til kiosken og tilbake igjen slik at vi fikk muligheten til å kjøpe mat. Jeg vil gi ham og han som denne natten jobbet i informasjonskranken ved bagasjebåndene en ekstra honnør for at de sto på og samlet informasjon som de delte med oss mens vi ventet slik at ventetiden ble mindre ubehagelig. Tusen takk til dere!

Det var stille og rolig på Gardermoen da disse bildene ble tatt klokken fem i morges.

Klokken halv fem kom endelig bagasjen vår, og vi kunne forlate bagasjeområdet. På dette tidspunktet hadde pappa forlengst tatt frem iPaden og bestilt billetter med første fly til Trondheim klokken 06:40. Hvis vi ser bort i fra at også denne flyvningen var med nettopp Norwegian, er det altså ikke Norwegians fortjeneste at vi i det hele tatt kom oss hjem i morgentimene i dag, cirka åtte-ni timer senere enn vi egentlig skulle. Jeg er med andre ord ikke imponert over måten Norwegian håndterte dette.

For det er ikke slik at tåken på Trondheim Lufthavn Værnes bare plutselig dukket opp da vi holdt på å gå inn for landing i to-tiden i natt. Den hadde jo skapt forsinkelser hele søndagen, og var jo også grunnen til at flyet vårt var to-tre timer forsinket i utgangspunktet, så den burde ikke være noen overraskelse. Men at vi i det hele tatt bare ble dumpet femti mil unna, uten noen som helst informasjon om hvilke rettigheter vi faktisk har i slike situasjoner, er virkelig, virkelig svakt.

Så, kjære Norwegian. Jeg har reist mye med dere tidligere, og har også alltid forsvart dere når andre har kommet med kritikk mot dere, fordi jeg alltid har følt at når noe har gått galt, så har dere i alle fall forsøkt å rette opp. Men ingen av de to som hjalp oss med informasjon i natt var ansatt hos dere, og jeg er sikker på at det de gjorde gikk langt utenfor stillingsbeskrivelsene deres. Det er det som kalles ekte service, og her har dere noe å lære. For i natt fikk jeg følelsen av at dere ga faen i meg.

Takk for ingenting, Norwegian. Det blir lenge til neste gang!

#reise #fly #london #norwegian #kritikk #samfunn #service #manglendesådan #gangerfemten