Som vanlig når jeg skal reise et sted og trenger overnatting, satte jeg meg ned foran pc-en med tre-fire vinduer åpne i nettleseren. Alle vinduene viste nettsider med bookingagenter, programmert inn til å vise meg de billigste alternativene i Amsterdam sentrum i det tidsrommet vi hadde funnet billige flybilletter. Etter litt leting hadde jeg funnet et godt tilbud fra Eden Hotel Amsterdam. Et hotell på sørsiden i sentrumskjernen, rett ved elven Amstels bredder, på andre siden av elven fra rådhuset og nasjonaloperaen.

Bildet er tatt fra utsiden av rådhuset, dagen vi skulle hjem. Det regnet noe fryktelig, så jeg gikk ut alene for å ta dette bildet, mens kjæresten min ventet inne i lobbyen på hotellet.

I tillegg markedsførte de seg som et LGBT-vennlig hotell, noe som jo var midt i blinken i og med at jeg jo skulle gå kledd som jente hele oppholdet, og jo reiste med kjæresten min. Så da ble det så vi slo til. Uten å helt vite hvordan et hotell kan være LGBT-vennlig i utgangspunktet. Særlig når det ligger i Amsterdam, Europas uoffisielle homohovedstad.

I korridoren like utenfor rommet vårt.

Men selv om kjæresten min og jeg gikk inn og ut av hotellet som et lesbisk par i løpet av den uka vi bodde her, så kan jeg ikke si at jeg merket at vi fikk noen spesiell behandling av hotellpersonalet. De var like smilende og hyggelige som de var den dagen vi sjekket inn og jeg kom kledd som gutt. Sånn sett er jo dette den beste måten man kan behandle LGBT-personer, på samme måte som alle andre. Men hvis det er dette som skal til så har alle hotell jeg har bodd på som jente, både i London og Oslo, vært LGBT-vennlige. Men ingen av dem har markedsført seg som dette, og egentlig burde det være en selvfølge. Vi er jo betalende gjester. Men som sagt, personalet ved dette hotellet var smilende, hyggelige og svært behjelpelige med alt vi lurte på.

Innsiden av rom 307 på Eden Hotel Amsterdam

Selve rommet var vi også godt fornøyde med, særlig med tanke på størrelsen. For nå hadde vi god plass til alt rotet vårt, noe jeg ikke har vært så vant med fra oppholdene i London – med unntak av den siste gangen. Men noe av det beste var kanskje dette:

Vi har ikke badekar hjemme, og derfor utnyttet vi denne muligheten til det fulle i løpet av denne uka, både alene og til fellesbad. Sistnevnte var litt trangt, men jeg har jo slanket meg, så det gikk. Godt var det uansett å få slappet av i karet ved dagens slutt etter å ha forflyttet seg rundt i Amsterdam til fots.

Men det var også på badet at vi opplevde de største utfordringene dette hotellet hadde å by på. For når vi kom tilbake til hotellet på ettermiddagene for å slappe av litt før middag, visste vi aldri hvor mange håndklær rengjøringspersonalet kunne tilby oss. De første dagene gikk det greit, og vi fikk alltid tildelt en liten håndduk og et større badehåndkle hver, samt et lite badelaken. På tross av at vi hadde fulgt instruksjonen om å henge opp håndklærne på kroken på veggen dersom vi ikke ville skifte dem ut etter en dags bruk, så gjorde de det likevel. Men så begynte det å gå i surr for dem. Først fikk vi tildelt et nytt sett av håndklær i tillegg til det gamle settet, og den siste kvelden oppdaget vi at vi hadde fått tildelt bare et sett med håndklær, men vi hadde fått tre badelaken. Det var riktignok bare å varsle i resepsjonen, så fikk vi da et sett til, men det føltes ikke helt som at de hadde kontroll på badeartiklene sine.

Noe annet var heisen. Vel har jeg bodd på små hoteller uten heis, og da alltid i toppetasjen hvor jeg har måttet slite meg opp flere bratte trapper med den tunge bagasjen. Men Eden Hotel Amsterdam er et ganske stort hotell. Da føles det merkelig at de bare har en liten heis, hvor det kun er plass til fire personer. Fem hvis man er villig til å utfordre komfortsonene, samme hvor mye det står at den tåler vekten av åtte personer. For å være sikker var denne også merket med «Lift 2», og det er mulig at det fantes en «Lift 1» et annet sted, i en bortgjemt korridor bort fra lobbyen, men med tanke på køen som kunne oppstå utenfor heisen i perioder, så tror jeg det ikke bare var vi som hadde problemer med å finne den andre heisen. Om den i det hele tatt eksisterte.

«Se! Det er Schindler som har laget denne heisen!» sa kjæresten min «Det blir jo ‘Schindler’s Lift’ det jo!». Hun er litt morsom av og til.

Hotellfrokosten kan jeg ikke si noe om, for den var ikke inkludert i romprisen, og det tillegget de skulle ha for frokost gjorde at vi heller sov noen timer ekstra og spiste frokost på Subway i stedet før vi la ut på dagens eventyr.

Alt i alt var vi veldig fornøyde med oppholdet vårt her. Den korte avstanden til sentrum, og særlig handlegaten Kalverstraat, gjorde beliggenheten så godt som perfekt for oss. Og når vi en gang skal tilbake til Amsterdam kommer jeg nok til å sjekke prisene på dette hotellet først før jeg ser etter et alternativ.

#transkjønnet #transkjønnethet #skeiv #lhbt #lgbt #reise #Amsterdam #Nederland #hotell #anbefaling #subway #jentetur #schindlerslift #jeglerennå